Przejdź do treści

Szkoła Podstawowa nr 323 im. Polskich Olimpijczyków

Innowacja pedagogiczna „Królowa nauk”

  • przez

Innowacja pedagogiczna

„Królowa nauk”

 

Głównym celem innowacji „Królowa nauk” było wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia poprzez kontakt z matematyką w czasie  zabawy, rozwiązywania łamigłówek,  zadań logicznych, ciekawych zadań z treścią  i  problemów matematycznych oraz udział w akcjach edukacyjnych. Uczniowie świadomie i krytycznie korzystali z osiągnięć  nauk matematycznych oraz odkrywali wpływ matematyki na  życie codzienne, a także mieli okazję się przekonać, że matematyka jest wykorzystywana w każdym zawodzie.

Na początek mieliśmy burzę mózgów i uczniowie odpowiadali w języku angielskim na pytanie „Dlaczego uczymy się matematyki?”. Wspólnie znaleźliśmy wiele zastosowań królowej nauk w praktyce, ale co najważniejsze dzieci zrozumiały, że matematyka uczy ich logicznego myślenia i łączenia faktów, co zdecydowanie ułatwia nam życie. We wrześniu również wykonywaliśmy w trakcie lekcji sketch notki pt. „Matematyka w moim życiu” oraz tworzyliśmy matematyczne gry planszowe i w wersji online.

W październiku stworzyliśmy projekt „Matematyka w moim hobby”. Uczniowie odkrywali matematykę w swoich pasjach, byli zaskoczeni ilością zastosowania królowej nauk w ich hobby.  Dzięki temu przedsięwzięciu duża część uczniów zdała sobie sprawę, że ma wiele wspólnego z kolegami/koleżankami z klasy, z którymi na co dzień nie są bardzo blisko.

Listopad to miesiąc przedsiębiorczości, dlatego uczniowie wykonywali projekt „Zastosowanie matematyki w moim wymarzonym zawodzie”, który miał na celu uzmysłowienie uczniom, że w każdym zawodzie będą mieli do czynienia z matematyką. Uczniowie tworzyli prezentacje multimedialne/filmy, w których opisywali swój wymarzony zawód, odpowiadali na pytanie: „Dlaczego chcą wykonywać ten zawód?”, musieli odkryć, które przedmioty szkolne będą dla nich użyteczne w tym konkretnym zawodzie oraz znaleźć zastosowanie matematyki w ich wymarzonym zawodzie.  Jako podsumowanie projektu uczniowie wykonali test predyspozycji zawodowych w języku angielskim 16 personality.

Ponieważ grudzień, to miesiąc wyjątkowy, dlatego przygotowałam dla uczniów matematyczno-świąteczny escape room „Matematyczna podróż Świętego Mikołaja”. Uczniowie wraz ze Świętym Mikołajem podróżowali po świecie i musieli rozwiązywać zagadki z różnych działów matematyki, aby móc dostarczyć prezenty na czas. W escape room’ie znajdowały się przykładowe zadania z egzaminu ósmoklasisty.

W styczniu odbył się Dzień Składanki i Łamigłówki. W 7a nauczyciel matematyki przeprowadził serię zagadek i łamigłówek logicznych, które wyłaniały Klasowego Mistrza Logicznego Myślenia.

W lutym mieliśmy burzę mózgów o matematyce w innych przedmiotach szkolnych oraz szukaliśmy zastosowania innych przedmiotów szkolnych w wymarzonym zawodzie. Ponadto, udało nam się wykonać projekt „Matematyka w moim mieście”. Uczniowie udali się na spacer po Warszawie i musieli znaleźć obiekty interesujące pod względem matematycznym, a następnie uzasadnić swój wybór.

W marcu  mieliśmy obchody Międzynarodowego Dnia Matematyki. Uczniowie w związku z tą inicjatywą brali udział w wielu akcjach. 14 marca uczniowie wykonywali różne karty pracy, rysunki i grali w gry online związane z liczbą π. Uczniowie pisali książkę o podróżach liczby π po Polsce i odkrywaniu matematycznych ciekawostek w różnych zakątkach naszego kraju. Zorganizowany został kiermasz z okazji Dnia Liczby π,  z którego środki zostały przeznaczone na schronisko dla zwierząt.

W kwietniu uczniowie wykonywali projekt matematyczny w sali komputerowej. Zadaniem uczniów było pokazanie matematyki w sztuce. Klasa 7a była zdziwiona, że sztuka w tak dużym stopniu opiera się na zagadnieniach królowej nauk.

W maju udaliśmy się na poszukiwanie matematyki w przyrodzie oraz w sporcie. Uczniowie wykonywali projekt multimedialny, w którym odkrywali przyrodę w królowej nauk, wiele osób opierało się na ciągu Fibonacciego, który uczniowie poznali jesienią na lekcji matematyki. Ponadto, w tym miesiącu jedna z lekcji została przeprowadzona na boisku szkolnym. Uczniowie liczyli swoją prędkość. Oczywiście najpierw musieli pobiegać na bieżni i zmierzyć swój czas przebycia danego dystansu.

Czerwiec to miesiąc dzieci, dlatego z okazji Dnia Dziecka urządziliśmy „Matematyczny piknik”. Uczniowie piekli ciasta, ciasteczka, babeczki, pizzę, chleb, wycinali kształty matematyczne w owocach i warzywach, smażyli matematyczne placki i wykonali wiele innych potraw, w których pokazywali matematykę, a następnie konsumowaliśmy powstałe pyszności i omawialiśmy ich przepisy w sensie matematycznym w trakcie pikniku.

 

 

 

Skip to content